26 ene 2013

III T. O. REFLEXION Evangelio Semanal,


Fe en la Palabra de Dios (P. Luis José Tamayo)

Lucas 4, 14-21
Fue a Nazaret, donde se había criado, entró en la sinagoga, como era su costumbre los sábados, y se puso en pie para hacer la lectura. Le entregaron el libro del profeta Isaías y, desenrollándolo, encontró el pasaje donde estaba escrito: «El Espíritu del Señor está sobre mi, porque él me ha ungido. Me ha enviado para anunciar el Evangelio a los pobres, para anunciar a los cautivos la libertad, y a los ciegos, la vista. Para dar libertad a los oprimidos; para anunciar el año de gracia del Señor.»
Y, enrollando el libro, lo devolvió al que le ayudaba y se sentó. Toda la sinagoga tenía los ojos fijos en él. Y él se puso a decirles: «Hoy se cumple esta Escritura que acabáis de oír.»

Estamos metidos en un mundo bombardeado por mensajes, medios de comunicación, redes sociales, discursos, artículos, canales de TV, emisoras de radio, etc. Por todos los lados nos llegan voces e ideas. El otro día leía que es tan grande el bombardeo que las palabras casi ni tienen efecto en nosotros. Oímos pero no escuchamos. Nos entran mensajes por las orejas pero no atendemos. El otro día se confesaba alguien y al final le decía unas palabras de ánimo y la penitencia… al darle la absolución, el hombre se levanta y antes de salir del confesionario me dice: padre, ¿cuál era la penitencia?...
El evangelio de hoy nos ayuda a descubrir la importancia de una escucha atenta a la Palabra de Dios. Ponernos delante de la Palabra nos implica un paso más a una escucha normal, nos pide una escucha con fe, con la confianza de que aquello que se está leyendo es la palabra de Dios dirigida a mi de forma  personal y dirigida a mi en el hoy de mis circunstancias.
El evangelio de Lucas nos cuenta como era costumbre en la vida de Jesús ir a la sinagoga los sábados. Pero en ese sábado descubrimos algo maravilloso. Seguro que habría sábados que Jesús no leería la Palabra, pero en ese sábado, nos cuenta el texto, que Jesús leyó: “Se puso en pie para hacer la lectura y le entregaron el libro del profeta Isaías”. Jesús leyó… pero en el momento de la lectura, Jesús hizo un acto de consciencia e hizo un lectura desde la fe. Lo que pasó es que hubo una conexión entre el corazón de Jesús y la Palabra que estaba leyendo. Jesús se creyó que ese texto era la misma Palabra de Dios dirigido a El. Esto es lo que llamamos una lectura creyente de la Palabra, o lo que la tradición de la Iglesia desde los primeros siglos ha llamado Lectio Divina.
Por eso al final del Evangelio dice: “Enrollando el libro, lo devolvió al que le ayudaba y se sentó. Y él se puso a decirles: «Hoy se cumple esta Escritura que acabáis de oír.”
Jesús dice: Hoy se cumple esta Escritura en mi vida. ¿por qué? por la fe. ¿Quién no ha tenido esa experiencia de estar leyendo un evangelio y parece que está escrito para mi? ¿quién no ha tenido la experiencia de escuchar una homilía y pensar que me están hablando a mi directamente?
La fe en la escucha es como esa chispa que pone en marcha el mecanismo para captar en la Palabra de Dios el camino a seguir para mi día a día; la fe es lo que despierta la vida escondida en la Palabra. La fe es lo que despierta en nosotros la fuerza para que se cumpla esa palabra sobre mi vida.

3rd Sunday of Ordinary Time, Year C


The joy of the Lord will keep you strong!
Fr. James McTavish

Neh 8:2-4a, 5-6, 8-10 Ps 19:8, 9, 10, 15 1 Cor 12:12-30     Luke 1:1-4; 4:14-21

In Italy at the end of the mass the final farewell is often: “La gioia del Signore sia la vostra forza, andate in pace” - The joy of the Lord be your strength, go in peace. This phrase was uttered by the prophet Nehemiah (1st reading today). What does it mean to live in the joy of the Lord? When I first came to the Philippines in 1999 I remember one of the first people I met – an old man who had lived through many challenges in his life. He recounted how he had been sick, having to sell his small house to pay for the medical bills. What struck me was not the calamities he recounted but the big smile on his face. The way he shared made us both laugh! What was the source of this joy? I found this man strong and joyful in adversity. Around that time I heard the words from the book of Nehemiah: “The joy of the Lord will make you strong” (Nehemiah 8:10b) and understood the secret to be joyful in all weather, come rain or shine. Is my joy this day in the Lord?  What might this mean because surely the joy of the Lord is more permanent and enduring than just my joy?

One thing that makes us joyful is to believe that God is working in our lives and to be able to see that, to witness it. In today’s Gospel it tells us of the witnesses who became ministers of the Word, much like this old man who was sharing his experience of faith. How different when the minister of the Word is first a witness! As Pope Paul VI reminds us “Modern man listens more willingly to witnesses than to teachers, and if he does listen to teachers, it is because they are witnesses” (Evangelii nuntiandi no. 41). To be a witness we first need to see what God is doing in our lives, to “see” what he is telling but to see God’s hand in what is going on we need the help of the Holy Spirit. How great to be close to the Holy Spirit! Our helper, friend and advocate but often ignored. Many times prayers are made to Jesus and the Father but it is often true that the Spirit is the unknown person in the Trinity. Let us get to know the Spirit more, acting in our daily lives. Like one mother who was in her house surrounded by the mess created by her four children. She stopped for a moment. She was asked what she was doing. “I am praying to the Holy Spirit because I don’t know what I should do next.”

The Holy Spirit has been given to us as a gift, a gift that can make us joyful. Many times we get stressed because we think it all depends on us. Relax a little, take deep breaths, let the Spirit work! Jesus himself lived in this presence of the Spirit. In his mission he “acted in the power of the Spirit” (Luke 4:14). In one moment he came to Nazareth where he had been brought up, and entered the synagogue “as he usually did.” I was wondering if it was boring for Jesus doing things “as he usually did.” The novelty however is in the Spirit, who makes all things new like that mother asking the Spirit what she should do. How can we grow in familiarity with the Holy Spirit? As the responsorial psalm instructs us: “Your words are Spirit and life.” Why is it vital to listen to the Word of God? Because it is where we learn to listen to the Spirit, to learn the movements and intuitions of the Spirit. This week in my prayer I was struck by the words, “Blessed are the gentle.” It reminded me to be more gentle in my dealings with others. When we know what the Lord is asking of us we can collaborate more.

It is a great gift to be able to act in the power of the Spirit. The Spirit moved Jesus to announce the good news to the poor. “He stood up to read and was handed a scroll of the prophet Isaiah. He unrolled the scroll and found the passage where it was written: The Spirit of the Lord is upon me, because he has anointed me to bring glad tidings to the poor. He has sent me to proclaim liberty to captives and recovery of sight to the blind... Today this Scripture passage is fulfilled in your hearing.” Today the same Spirit moves the Church and all Christians to continue announcing the Good news to the poor. We have to ask the Holy Spirit, “Who are the poor? Who are the captives? Who are the blind?” For sure the materially poor but also the rich person living in comfort can be poor in compassion, poor in humanity even. It is very noticeable that here in Philippines many of the materially poor children are very joyful, whereas the richer ones, similar to their counterparts in Britain, the United States or Australia, are often lacking in vitality even with all their iPods and Nokias. Who are the captives? I read this week that in Scotland, where I am from, the average Scot drinks the equivalent of 46 bottles of vodka per year. The mission of the Church also focuses on “liberating those who are captives” of alcohol and for those who can, saying no to drinking too much is a great witness in the world of today.

Each one of us has a mission! Let us not get bored or be idle when there is so much work to be done. May we be joyful in the power of the Holy Spirit and we pray that like Jesus, with his grace we too can also say, Today this Scripture passage is fulfilled in your hearing.”An attentive listening to the Word of God will indicate which way the Spirit is blowing. Where is the Spirit asking you to fulfil your mission? There may be challenges but we can rest assured that the joy of the Lord will keep us strong.

24 ene 2013

Sobre la Oración


ORAR ES HABLAR CON DIOS DE TÚ A TÚ  (Mc 3,7-12)
Por: Nubia Celis

Cuando escuché por primera vez la predicación de una misionera Verbum Dei, no imaginé lo que vendría después; sus palabras fueron como un puente que me llevó al mismísimo corazón de Dios. La oración me abría las puertas a una vida nueva ¡una aventura que continúa, un amor que en vez de apagarse, se enciende cada día más! Estar con Jesús y escuchar su voz es mi vida (Fil 1,21).

A Jesús le encanta tu compañía, cada mañana anhela verte y escuchar tu voz (Ct 2,3). Como un Esposo enamorado te conduce al desierto de todo, de todos y de ti mismo/a para que estés a solas con él (Os 2,22), pues su mayor deseo es que le conozcas con el corazón. Su amor es como una hoguera que no se consume (Ex 3,11) y que va prendiendo en ti hasta transformarte en su misma pasión.

¡No dejes la oración! Busca esos momentos a solas con Dios, deja que el silencio sea como el pincel de un artista que va trazando en tu alma el perfil de la esperanza, la fe y el amor. Jesús te espera, él quiere afirmar tus estacas (Is 54,1), ensanchar tu horizonte y sobre todo, contagiarte su manera de amar hasta hacerte su testigo, su discípulo fiel.

Utiliza tu imaginación para traer a tu mente y revivir las escenas del evangelio; sé protagonista y vive la experiencia de estar “allí” cerca de Jesús. Déjate mirar por él, deja que la fuerza de su Palabra renueve tu mente y tu corazón, de modo que puedas discernir su voluntad (Rom 12,1).

No permitas que los afanes y compromisos del mundo te distraigan de lo esencial; no te desesperes si te aburres o ves que en tu oración no “ocurre nada”. Sencillamente, déjate llevar y enseñar por el Espíritu: “El Espíritu Santo nos ayuda en nuestra debilidad porque no sabemos orar como es debido” (Rom 8,26-27).

Si oras bien, verás que poco a poco, cada gesto y cada palabra de Jesús cobran para ti un significado único. Sentirás deseos de transmitir a otros lo que has visto y oído, querrás que también ellos disfruten de su amor. Orar y predicar despiertan y fortalecen tu fe.



Nubia Celis
http://www.nubiacelisverbumdei.com/

23 ene 2013

II Tiempo Ordinario


El Señor completa tus carencias
P. Luis J. Tamayo

Juan 2, 1-11En aquel tiempo, había una boda en Caná de Galilea, y la madre de Jesús estaba allí. Jesús y sus discípulos estaban también invitados a la boda. Faltó el vino, y la madre de Jesús le dijo: - «No les queda vino.» (…) Había allí colocadas seis tinajas de piedra de unos cien litros cada una. Jesús les dijo:  «Llenad las tinajas de agua.» Y las llenaron hasta arriba. Entonces les mandó: «Sacad ahora y llevádselo al mayordomo.» Ellos se lo llevaron.
El mayordomo probó el agua convertida en vino sin saber de dónde venía (los sirvientes sí lo sabían, pues habían sacado el agua), y entonces llamó al novio y le dijo: - «Todo el mundo pone primero el vino bueno y cuando ya están bebidos, el peor; tú, en cambio, has guardado el vino bueno hasta ahora.» Así, en Caná de Galilea Jesús comenzó sus signos, manifestó su gloria, y creció la fe de sus discípulos en él.
El Evangelio de hoy es una invitación clarísima a ser sensible a las situaciones de carencia de alrededor nuestro y despertar en nosotros el compromiso con la acción. María detecta en medio de la boda que falta vino, y Jesús viendo la carencia se compromete con la situación hasta que la resuelve. Ahora bien, no lo hace sólo, sino que pide la ayuda de otros para ello.
La fe del cristiano tiene que volcarse en la acción. Lo decía Santiago en su carta (Santiago 2, 20: “La fe sin obras es muerta”). La fe del cristiano es “caritas” en acción. El amor del cristiano nos ha de conducir a las obras… Como también dice el dicho popular: “Obras son amores y no buenas razones”.
Ahora bien, la lección que hoy recibimos del Evangelio es la capacidad de estar despierto a las situaciones de carencia en nuestro entorno para poder comprometernos con ellas y hacer algo. María, y luego Jesús, ven la carencia que hay de vino en la boda. Jesús se pone manos a la obra, y pide que pongan las tinajas llenas de agua. Aprendamos de la actitud de Jesús. Él se compromete con la situación y viendo las carencias no se queja, no la evade, no sale corriendo, no empieza a lamentarse… Cuantas veces nos pasa que en el hogar, en el lugar de trabajo, etc, cuando vemos lo que falta nos salta la queja, y no nos estamos dando cuenta que quizás sea un invitación del Espíritu a ponerme en acción y sumar, y completar lo que falta.
Un hombre me contaba que en su matrimonio le resultaba más cómodo su compromiso con el trabajo que con la familia. Me decía que lo del trabajo lo controlaba, mandaba, era un terreno que sabía manejar bien. Pero que era llegar a casa y le costaba horrores, los niños muy pequeños, que si caían enfermos, que si su mujer se ponía tensa, que si lloraban… no sabía manejar bien esa situación y la actitud tensa de su mujer le hacía escurridizo, provocando en él estar más horas fuera de casa, volcarse horas en el trabajo, es decir, estar ausente… Con el tiempo su mujer le reprochaba que estaba ausente. El, me decía, que se dio cuenta que no estaba comprometiéndose con las necesidades del hogar.
Es precioso descubrir como Jesús lo que pide a los otros es: «Llenad las tinajas de agua.»… No les dice: “poned el mejor vino”, o “sacar como sea lo mejor”… sino que dice: “Poned agua, que eso me basta para yo transformarlo en lo mejor”. Jesús lo que nos pide es poner un poco de agua, algo, aunque no sea lo mejor, y ofrecido en oración, Él mismo lo transforma en lo mejor. El mayordomo probó el agua convertida en vino sin saber de dónde venía (los sirvientes sí lo sabían, pues habían sacado el agua), y entonces llamó al novio y le dijo: - «Todo el mundo pone primero el vino bueno y cuando ya están bebidos, el peor; tú, en cambio, has guardado el vino bueno hasta ahora.»
Pídele a Dios en esta semana dos cosas: una ser sensible para descubrir las necesidades en tu entorno, y dos, comprometerte con ella a poner un poquito de tu parte, aunque sea poco. Reza para que Jesús mismo saque de ello lo mejor, que Él miso pueda completar tus carencias. A nosotros nos toca sembrar, a Dios recoger la cosecha.

2nd Sunday of Ordinary Time, Year C


Time to grow up...
(Fr. James McTavish)

Isa 9:1-6 Ps 97:1, 2-3, 3-4, 5-6 Eph 1:3-6, 15-18 Luke 2:41-52

In the Philippines today a very famous festival is celebrated – the fiesta of Santo Nino, the feast of the Holy Child. The devotion began after the Spanish explorer Ferdinand Magellan gave a statue of the child Jesus to the chieftain of Cebu and his wife. This original figure of the child Jesus is today held in the Basilica of the Santo Nino in Cebu and is the focus of a huge celebration every year on the third Sunday of January. The gospel reading associated with the feast is when Jesus blesses the children after the disciples have tried to stop the little ones coming to him (Mark 10:13-16). This feast is a joyful one but also has a serious message for all of us who want to listen. The Lord does not want us to remain childish in our faith. It is an invite to become like children to enter the Kingdom but it is not to remain childish.  Our faith needs to grow. Perhaps this day we can present everything in us that is immature, that needs to grow up to the Lord and ask for his blessing, his grace so that we can become more mature.

Pope John Paul II referred to the principle of growth in the Christian life in his encyclical about the family. In number 34 of Familiaris Consortio he wrote that man who “has been called to live God's wise and loving design in a responsible manner, is an historical being who day by day builds himself up through his many free decisions; and so he knows, loves and accomplishes moral good by stages of growth.” What do we need to ensure we are growing? One is a strong connection with the Life, to have deep roots in Christ. If our roots are not deep we can be Bonsai Christians. A bonsai tree has shallow roots and so it looks cute but its fruit are tiny. A Bonsai Christian looks cute but its fruits do not serve anyone. In our world of today we need deep roots in Christ. It is not enough only 1 hour with Jesus every Sunday. As my father used to remind me, “Little Johnny went to Church every single Sunday, little Johnny went to hell for what he did on Monday!”

Yesterday I met some teenagers who were spending the weekend organizing an activity of prayer and reflection, mixed in with songs and games for the youth to know Jesus more. One of the organizers, a little teenager of 16 years old was stressed. I was very touched to see these young people dedicating themselves to transmit the faith to other young people. They could have decided to spend their weekend relaxing, enjoying themselves and just being selfish. Instead they are thinking of others. They are young in age but very mature in their understanding of God’s will as He wants all to know him and to come to the knowledge of the truth.

Sometimes we are ashamed to share about our faith. This week on BBC news it reported an electronics and communications fair in USA. One of the main speakers was an actor from X rated films. He was treated like a celebrity and everyone welcomed him despite the poisonous effect these films have on society. In the church teaching Evangelii nuntiandi it says that these things happen because of the “timidity of the good” and poses an interesting question of whether we will experience salvation if through shame or fear of the opinion of others we do not share our faith? While we remain quiet, many poisonous voices in our society are shouting out! Jesus got angry and frustrated with his disciples 2000 years ago and perhaps he becomes a little frustrated with us too at times.

Faith remains alive when it is transmitted. If we have the faith it is because it has been shared to us. A good image of this is the baptism especially in the moment when the parents and godparents light their candles from the Easter candle. They are involved in transmitting the light of Christ to the new member of the Church. If the light of faith is not passed on, many remain in darkness and the fire in us soon goes out. Pass on what you know and it will grow.

Let us ask the Spirit to “open the eyes of our heart” (Ephesians 1:18) to see how we can become more mature in our following of Christ. If we don’t take steps to go forward then the world will push us backwards. Let us have the courage to ask the Lord on this feast of Santo Nino, “In what ways can I grow up?”  

14 ene 2013

Fiesta del Bautismo, REFLEXION Evangelio Semanal


El bautismo nos abre el corazón del Padre
P. Luis José Tamayo

(Lc 3, 15-22): Jesús también se bautizó. Y, mientras oraba, se abrió el cielo, bajó el Espíritu Santo sobre él en forma e paloma, y vino un voz del cielo: “Tú eres mi Hijo, el amado, el predilecto.”
Hoy celebramos la fiesta del Bautismo del Señor. Este es el momento por el cual la Tradición de la Iglesia nos enseña que Jesús empieza su vida pública. Hay un par de detalles en este Evangelio que me gustaría reflexionar:

El primero es esa expresión que utiliza la Palabra: “se abrió el cielo”. En este Evangelio hay dos personajes importantes que hacen referencia a las dos grandes etapas de la Escritura y de la Historia de la Salvación, ellos son Juan Y Jesús. Juan aún es imagen del Antiguo Testamento, es el precursor del Nuevo, pero el no trae el bautismo del Espíritu Santo. Aún está en la ley de Moisés. Jesús abre una nueva etapa, el Nuevo Testamento, su bautismo es con agua y Espíritu, dice la Palabra, es decir, Jesús nos abre a la Ley del Espíritu del Amor. Jesús, más adelante lo dice: “No he venido a abolir la ley, sino a darle pleno cumplimiento” (Mt 5,17-19).
Por eso, con el bautismo de Jesús, se abren los cielos, se abre una nueva etapa, se abre una nueva comprensión de Dios, se abre algo nuevo. Se abren los cielos y se escucha por primera vez estas palabras tan bellas de Dios-Padre: “Tu eres mi hijo, el amado, el predilecto”. Con Juan, Dios aún no tenía rostro, era el Dios del Antiguo Testamento, el Dios que se manifestaba a través de la nube o del fuego, aún no se habían abierto los cielos y con ello Dios no se había revelado plenamente. Pero es en este momento del Bautismo del Hijo en el que se abre una etapa Nueva.

El segundo detalle del Evangelio a meditar son estas palabras: “bajó el Espíritu Santo sobre él en forma e paloma, y vino un voz del cielo: “Tú eres mi Hijo, el amado, el predilecto”.
El cielo abierto es el corazón abierto del Padre. El cielo abierto son los brazos abiertos de un Dios lleno de amor por sus hijos. El cielo abierto son las manos extendidas de todo un padre que te dice: “hijo/a mío déjame amarte”. A partir de ahora, se abre otra cosa, una nueva relación con Dios, una relación filial. La del Padre con su hijo, la del hijo con su Padre. Dios se revela y se muestra como Padre: “Tu eres mi hijo”. Y no sólo como padre, sino como Padre-Amor: “Tu eres amado”.
Desde ese momento, en la figura de Jesús, el cielo ha quedado abierto para todos nosotros, Dios Padre, en Jesús establece una relación paterno-filial con todos nosotros. Estas palabras tan entrañables: “Tu eres mi muy amado”… son para ti y para mi.
El bautismo de Jesús viene a condensar todo el significado del Bautismo.  El Bautismo no es sólo un acto social para invitar a comer a la familia, no es algo que “toca hacer” para que no le pase nada malo al niño.  El bautismo es ese momento tan importante en la vida en el que se nos abre una relación personal con Dios Padre, se inicia la relación filial con Dios-Padre. Es el momento en el que Dios introduce a la persona en una historia de Amor incondicional. El bautismo es la entrada en la gran “familia de Dios” (que en esta vida la llamamos Iglesia).

Baptism of the Lord, Year C


Don’t be afraid to dive in!
(Fr. James McTavish)

Isa 42:1-4, 6-7 Ps 29:1-2, 3-4, 3b+9b-10 Acts 10:34-38    Luke 3:15-16, 21-22

Over New Year we went on a 10 hour overnight bus trip to visit Ilocos Norte in northern Philippines. We had an excursion for 3 days, swimming, hiking and enjoying the nature along with 2 days of retreat meditating on the truth that God is with us. On one of the days we did a two hour hike to arrive at a waterfall which had a beautiful little lake. The water was cold! I was hesitating to enter the water, dipping my toes in and being cautious. Another missionary showed me another way – he dived straight in!

Sometimes in life, we just have to dive in. There are situations that seem daunting and if we just stand there as a spectator our fears will only grow. The feast of the Lord’s baptism encourages us to enter into the waters. Jesus was not afraid to enter the murky waters of the river Jordan. Likewise he was not afraid to enter into our human condition. He could have remained a comfortable spectator, looking on from heaven at a safe distance. Instead he decided to become man and enter into all the human situations. He experienced joy, laughter, hunger, sadness, anxiety, uncertainty... - in a word all the situations and experiences which we too encounter. He entered and opened a way for us. How lucky we are! He is telling us in today’s celebration, “Don’t be afraid to dive in!”

If we are not careful we can spend our whole life wrapped in cotton wool, living in our shells like a tortoise. Don’t be afraid to stick your neck out. Life is too short to live in the shadows. In the film “Braveheart,” one memorable line runs “All men die but not all men truly live.” In our baptism we have already died with Christ. The baptismal promises pledge our desire to die to sin, to selfishness and to all that really stops us living as human beings. This week, back to work after our retreat-excursion, various offers arose for mission activities. At first I was hesitant to commit but in my prayer I received the assurance from Jesus, “Don’t be afraid to die.” This is not a call to be a kamikaze but an invite to trust in the Lord. As St Paul reminds us, “those who die with Christ with live with him.” In the early Church, baptism was done by full immersion and actually in fact the Greek word for baptism means immersion. It was to enter into the waters, be submerged by them to represent death and dying to sin and then to rise up out of the water signifying the birth to a life that will last forever. As Queen sang, “Who wants to live forever?” The answer – everyone who is baptized.

The alternative to diving in is to sit on the fence. How often we are afraid to commit! Afraid to make a decision, uncertain and insecure. Of course we need to discern well, to “test everything and retain what is good” but sometimes it is so very obvious what is needed! We know God’s will clearly. Committing ourselves means we have to confront our inconsistencies. Don’t be afraid to dive in!!!

In the baptism scene, God the Father speaks and reminds all to trust in Jesus - “This is my Son, my beloved. Listen to him.” The Father assures us that we are safe in the hands of his Son. Trust is very important. What is Jesus telling you? If God is for you, who can be against you? Time is passing fast. Get on with it. Otherwise we grow old and we are only theoretical persons, people who bore others with all our “plans” but no action because we have no faith. What are you afraid of? Mistakes? Die to that self-image that stops you being your true self. Don’t be afraid to dive in. Life is not a spectator sport. What is Jesus asking you to dive in to? Challenges help us to grow - otherwise we become stagnant.

Dietrich Bonhőeffer, the famous protestant theologian put to death by the Nazis said, “When the Lord calls someone to follow him he invites them to die” – a call to die to everything that really stops us living. Don’t be afraid to die, it is the only way to true life. There can be no resurrection if first we don’t enter the tomb. If the snake does not shed its skin it never grows. As Jesus tells us clearly, “if the grain of wheat falls to the ground and does not die it remains alone but if it does it bears much fruit.” What do you need to die to? Dive in here, it is the way to life...

6 ene 2013

Fiesta de la Epifanía, REFLEXION Evangelio Semanal


¿Qué estás dispuesto a dar?
P. Luis J. Tamayo

Hoy celebramos la fiesta de la Epifanía, que en castellano quiere decir fiesta de la Manifestación de Dios a todos los hombres. Dios se manifiesta en la sencillez del niño Jesús a la humanidad en las tres razas que suponen representar los tres Reyes Magos.
Según la tradición más popular, desde niños nos han enseñado que la fiesta de la Epifanía es la celebración de la visita de los Reyes Magos al niño Jesús para no sólo rendirle honores sino también para entregarle los regalos de oro, plata y mirra. De aquí la magia de este día para tantos niños… los Reyes Magos entran casa por casa y van dejando los regalos a los niños. Es la fascinación de los niños preparando ayer noche agua y pan para los camellos de los Reyes cansados del viaje. Es la ilusión del niño que pide regalos para cumplir sus sueños. Es el día donde los padres ven las caras de felicidad de los niños abriendo sus merecidos regalos.
Ayer reflexionaba sobre este hecho de la infancia de Jesús. Jesús-niño recibe los regalos de los Reyes Magos (Mt 2, 1-12). La infancia es la edad de recibir, es la edad de pedir, es la edad donde uno tiene derecho hasta de reclamar que me den. Lo vemos en los niños en el supermercado cuando cogen esas rabietas por el reclamo de una chocolatina que su padre no le quiere comprar. En este sentido todos llevamos algo de niño por dentro, nos encanta recibir regalos, ¿a quien no le gusta que le den un regalo? Y más si es una sorpresa.
Pero contemplando ayer este pasaje, descubría no sólo al niño Jesús como protagonista, sino también me llamaba la atención ver la actitud generosa de los Magos de Oriente. Los Magos hacen todo un camino por buscar al Mesías, un camino no carente de esfuerzos, un camino del que nosotros tenemos mucho que aprender: estudian las profecías en las Sagradas Escrituras, se ponen en camino, paran en Jerusalén y preguntan por conocer más sobre el nacimiento del Mesías, disciernen los engaños de Herodes, recorren una larga travesía sin tirar la toalla, se dejan guiar por la Estrella… pero lo que más me llamaba la atención es la actitud generosa de darle al niño-Dios unos regalos, sin duda lo mejor que tenían.
La actitud de los Magos, desde todo momento es la de salir de si mismos en busca de Dios. Pero sobre todo la pregunta que me hacía es: ¿Que estoy dispuesto a ofrecer a Dios este año? Acercarse a Dios con esta actitud, no la de pedir, sino la de ofrecer y dar. Dar lo mejor de mi, dar perdón, dar acogida, dar reconciliación, esto es lo mejor que podemos dar este año que acabamos de empezar. Esta actitud debiera ser algo a considerar, no sólo pedir, sino plantearse el dar, dar y dar. Como el ejemplo que pone Jesús en el Evangelio de la pobre viuda que da dos monedas pero da todo lo que tiene, da lo mejor de si misma.
Hazte esta pregunta: ¿qué estas dispuesto a dar a Dios y a los demás en este año?, pero desde la actitud de los Magos, no esperando a que me pidan, sino saliendo al encuentro del otro, dispuesto a dar lo mejor de mi.

Epiphany of the Lord, Year C


Hearing is believing
Fr James McTavish 

Isa 60:1-6 Ps 72:1-2, 7-8, 10-11, 12-13 Eph 3:2-3a, 5-6 Matt 2:1-12

This morning I put the three magi (or wise men) directly in front of the child Jesus in our nativity scene because today after a long journey following a star they finally arrive. Falling on their knees they offer their symbolic gifts - gold for a King, incense for the High Priest, and myrrh, used in burial for the one who will die to save us. Contemplating the manger scene who did God manifest himself to? The wise men were those who followed a star which can represent faith. All those present had faith. Mary had been told, “Blessed are you who believed that the Lord’s promises to you would come true.” Joseph had believed what the angel had told him as had the shepherds. All of them had first heard before they had seen and all of them believed what they had heard.

Many witnesses of the epiphany of God first heard of his glory before witnessing it directly. They heard first with their ears, then they saw with their own eyes. Once, when St Thomas Aquinas was expressing the manifestation (in Greek = epiphany) of God’s presence in the Blessed Sacrament he said, “Sight, touch, and taste in Thee are each deceived, the ear alone most safely is believed.” Why do we pray? To listen to what the Lord sees. I recently came back from a retreat-excursion with a group of 10. There were many wonderful experiences, some challenges and some things that could have been better. So one thing is what I see but in a moment of prayer I asked Jesus how I should view the overall experience. I understood loud and clear from the Master himself “Give thanks!”

Often our sight, what we see is deceived. In many trials they come like the dark night of the soul and we don’t easily see God’s presence. In the bitter taste we have difficulty to believe that God was present. But sight and taste are often deceived, the ear alone is best believed. That is why before the epiphany and glorious manifestation of the infant King, the light of the nations, the Lord first revealed his glory to the chosen witnesses before they saw him in the flesh. Otherwise they may not have fully understood or been convinced that this little baby was truly the Saviour, the Messiah, Wonder-counsellor, mighty God, eternal Father and the Prince of Peace. Only the one who first bends his ear in prayer will be able to bend his knee in front of the Lord’s presence. If we do not recognize his coming in his Word how can we recognize him when he comes in his glory? There is no seeing if there is not first hearing. That is why St Paul writes, “the mystery was made known to me by revelation” (Ephesians 3:2-6). God manifests and reveals the mystery of his love in the Sacred Scripture.

This day the Lord will manifest himself in small ways – in a small piece of bread, in a quiet inner voice in the conscience, in the simple loving gesture of a companion. What we see will depend on our faith, on what we believe. As the first reading tell us, “See, darkness covers the earth, and thick clouds cover the peoples; but upon you the LORD shines, and over you appears his glory.” (Isaiah 60:1-6). The one who prays knows the sun is present even when it is cloudy.

Let us be sensitive to the manifestation of God’s love this day. May we rely more and more on what God sees, and may listening to his Word give us a stronger vision of faith. In this way our lives too can be an epiphany, a manifestation of God’s love for his people. Many have not yet discovered the love of God. The feast of today is a reminder that God’s light, life and love are for all people. God wants his love to reach to all people. Each one of us can share in this great task and mission. We too are called to be light. Jesus needs you to be an epiphany or a manifestation of his love. Go for it! Don’t let anyone stop you. There are many Herods who will try to get in the way. But keep your eyes fixed on Christ and stay away from Herod. Like the Wise men. They really were wise because they were warned in a dream not to go back to Herod so they went home another way.

Jesus is telling us in this Feast, “Be an epiphany of my love to all!” We can respond “Jesus, increase my faith. Help me to listen to your Word and believe it so that my life can be a bright and shining epiphany of your love!!!”