31 dic 2008

Descubrir el sentido más profundo de los acontecimientos


Descubrir el sentido más profundo de los acontecimientos
(Lc 2, 16-21)

La actitud de María: “María, por su parte, conservaba todos estos recuerdos y los meditaba en su corazón” (v. 19). 

El verbo griego traducido como “conservar” es syntêreô, que quiere decir literalmente: “custodiar algo precioso”, “cuidar con esmero algo de valor”. El otro verbo traducido como “meditar” es el verbo griego symballô, que quiere decir literalmente: “poner dos cosas juntas”, “unir realidades que están separadas”, “confrontar”. Supone una actividad mental y una actitud del espíritu que crea síntesis, que logra encontrar una lógica en medio de cosas o situaciones aparentemente sin relación. El verbo griego está en tiempo imperfecto, lo que indica una acción repetida, continua. 

Lucas, por tanto, describe a María como alguien que vive a la escucha del Misterio y que, con profunda actitud contemplativa, lee continuamente los acontecimientos para descubrir su sentido más profundo. María es aquí verdadero intérprete, hermeneuta, de los hechos acaecidos. El evangelista hace notar con esto que la Virgen no había entendido todo desde el inicio y que solamente, poco a poco, con el transcurrir del tiempo y atenta a los hechos, va comprendiendo la lógica intrínseca de los acontecimientos y su sentido. 

María recuerda todo lo que ha acaecido en su vida de parte de Dios y va descubriendo los caminos del Señor y su voluntad poniendo en relación unos hechos con otros. Esta actitud profundamente contemplativa se realiza en “el corazón”, sede del discernimiento, del ejercicio intelectual, y sobre todo de la fe abierta a los designios de Dios. El texto concluye con la glorificación y la alabanza de los pastores que han podido experimentar lo que Dios les ha anunciado (v. 20).

La figura de María, intérprete de los hechos históricos y contemplativa delante de las acciones de Dios, es modelo para todo creyente, llamado a descubrir el misterio y la presencia del Dios de la vida en la cotidianidad y lo ordinario de cada día. María, la madre de Jesús, es maestra de vida interior, de oración y de escucha de la Palabra. Ella ha acogido la palabra de Dios en su vida, la ha dejado resonar dentro de sí, desde la primera palabra del ángel hasta las últimas palabras de Jesús en la cruz. María ha sabido encontrar momentos de silencio para adorar y meditar. Ella nos enseña a ver la vida con el corazón, contemplando con fe las cosas que Dios va realizando en nosotros y alrededor de nosotros. 

28 dic 2008

28th December 2008 - Feast of the Holy Family

(Fr. James McTavish FMVD)

Today the Church celebrates the feast of the Holy Family. The Scriptural readings present to us a childless couple, Abram and his wife Sarah. God gives him a new name Abraham – the Father of a host of nations. “No longer shall you be called Abram; your name shall be Abraham, for I am making you the father of a host of nations. I will render you exceedingly fertile; I will make nations of you”. Abraham believed the promises of God. His wife conceived because she too “believed that he who made the promise would be faithful”. 

The second reading of today is taken from the letter to the Hebrews . The author of this letter praises the faith of Abraham and Sarah. What we have is a family that is listening to God and believing in his promises. The family starts to walk towards becoming a holier family. Many families today give importance to the Word of God. Listening to it, meditating it and trying to apply it to their lives. One title of the family is the “Domestic church”. In the church the Word of God is listened to and meditated. So too in the Domestic Church. St John Chrysostom commented that if not all the family are able to go to Church then the one who goes must go home and share the Word he has listened to with all the family and all the people of the house. In this way the faith of the whole family is strengthened.

The gospel of today focuses on the presentation of the child Jesus in the temple. In the Mosaic Law it was proscribed that for 40 days after the birth of the child the mother could not enter the temple for reasons of impurity. Quite harsh really as Mother Mary was the Immaculate one. But Mary in her simplicity and obedience to the Law obliges. When she and Joseph are in the temple they present their offering – either a pair of turtle doves or two young pigeons. What a small offering! Seemingly so insignificant. Probably not many would have noticed them. It would need eyes of faith to see the significance of this such a small sacrifice. But God had prepared everything. There was a man called Simeon there, who was led to the temple that day by the holy Spirit. Simeon took the child in his arms and blessed God saying that now God’s word to him was fulfilled and that his eyes had seen the salvation. 

When we listen to God’s Word everything changes. What is apparently an ordinary event becomes extraordinary. Simeon sees a family offering their first born to the Lord and recognizes this grace filled moment of salvation history. Mary and Joseph were amazed at what was said about their son Jesus. It makes me wonder too. Is their space in my life to be amazed at God? Can the ‘simple’ things still inspire me? Can I see God’s presence in small details? Or am I only moved by the ‘big’ things?

Lord in this Octave of Christmas, we have been given a privileged time to contemplate what we have received. Teach us how to contemplate and to have faith. If not, we look at the world of today, we see the challenges to the family and we become prophets of gloom and doom. Yet you are working. The Saviour has already been born. Will we recognize his coming? Will we recognize his powerful yet often hidden presence? Open our eyes teach us how to see the “reality” as you see it. As St Paul reminds us “The reality is Christ”. As the Spanish song goes “I can’t give you a new world, but I can give you new eyes”. Grant us new eyes to see you power and your glory, to see you working in the family. Grant us more faith in your promises. Teach us how to listen to your Word. And we pray for all families that amidst all the challenges they can still strive to be holy. Amen.

27 dic 2008

TWELVE STEPS... to mess up the New Year 2009


1- Look for something negative and hold on to it.
2- Make a few mountains out of some molehills.
3- Avoid positive, happy people.
4- Talk with negative people about how unfair and unjust the world is.
5- Hurry up to get in a rush -- with something unimportant, if possible.
6- Never read anything funny and don't listen to jokes. 
Above all: Don't laugh -- nothing is funny.
7- Consider how nice everything could be, if only life wasn't so mean.
8- Call someone, who had hurt in the past and try to revenge.
9- Sort out something that upsets yourself, and then look for people 
who are willing to help you with this concern.
10- Seek a reason for self-pity -- a quite sure reason.
11- If you feel miserable don't talk about it, keep it under your hat.
12- Pin the blame for your problems on someone else, no matter who.

28 de Diciembre - La Sagrada Familia


Dios escoge el seno de una familia
(P. Luis Tamayo)

Si el 25 de Diciembre celebramos el nacimiento del niño Jesús, y hablamos del maravilloso hecho de cómo Dios se hace hombre por amor al hombre.

(1) Hoy damos un paso más en este camino de la encarnación. Dios no sólo decide hacerse hombre, sino que escoge el seno de una familia para hacerse hombre. Esto es lo que hoy celebramos, el hecho de que nació en el seno de una familia, y no sólo nació, sino que en él creció, se educó y se formó.

Es admirable pensar en como todo un Dios creador del universo y de su orden, un Dios creador de las leyes que rigen la naturaleza, Dios mismo decide someterse a las leyes humanas. No se salta el camino humano, sino que El mismo se somete y adopta los mismo caminos de cualquier hombre. ¿O a caso Dios no podía hacerse presente entre los hombre de otra forma más espectacular? A nosotros que tanto nos gustan las películas de súper héroes… cuando aparece el salvador envuelto en llamas, o un coche fantástico, o en una nave supersónica. Pero Cristo es nacido de mujer, Cristo nace en el seno de una familia, Cristo tiene un papa y una mama.

Es importante darse cuenta que Dios nada de lo que hace lo hace por casualidad o coincidencia… sino que Dios, en su sabiduría infinita, sabe bien lo que hace. Dios escoge una familia no por casualidad sino por que a través de ella está marcando el plan de salvación para todo hombre. Con ello nos está queriendo decir es necesario el entorno de una familia para la salud de los niños. 

(2) El Evangelio de hoy nos dice: “El niño iba creciendo y robusteciéndose, y se llenaba de sabiduría; y la gracia de Dios lo acompañaba” (Lc2, 40).

Este es nuestro Dios que cuando asume su condición humana lo hace con todas las consecuencias, pues tuvo que crecer, madurar, desarrollarse, aprender. Esto pocas veces lo pensamos pues si hoy celebramos la Navidad en dos semanas estamos ya celebrando el bautismo de Jesús en el Jordán, ya con 30 añitos. ¿Y que pasó en esos 30 años? Jesús tuvo que aprender de sus padres a andar, a comer, a vestirse, la responsabilidad, un oficio.

Todas éstas son las etapas lógicas por las que tiene que atravesar todo niño cuando nace en el seno de una familia, es el proceso normal de crecimiento y aprendizaje hasta que se hace adulto y decide emanciparse.

(3) Pero aún hay algo más que sus padres tuvieron que enseñar a Jesús; Jesús tuvo que aprender a orar, y así fue en la familia aprendió que era la oración, en la familia aprendió a amar los valores de la verdad, la honestidad, etc. en la familia empezó a entender el significado del Amor de Dios, en la familia aprendió a conocer el rostro de Dios como Padre. Esto es muy importante, es en la familia donde uno aprende lo que es la fe.

Desde aquí un homenaje al papel de la abuela en esto de la transmisión de la fe. Muchos padres se han alejado de la práctica religiosa y viven instalados en la indiferencia. No rechazan la fe, pero tampoco les preocupa la educación religiosa de sus hijos. No les parece algo importante para su futuro. Bautizan a sus hijos, celebran su primera comunión, pero no les transmiten fe.

En estos hogares son las abuelas las que están desempeñando muchas veces una labor de gran importancia dentro de su aparente humildad. Calladamente y de la forma más natural, van enseñando al nieto o a la nieta a rezar, lo llevan a la iglesia y, a su estilo y manera, le van explicando las «cosas más fundamentales» sobre Dios y Jesús. Ni ellas mismas se dan cuenta de que están despertando en el niño las primeras experiencias religiosas.

Algunas van más lejos, y se preocupan de comprarles una «Biblia para niños» o libros adecuados para explicarles con detalle las parábolas de Jesús o el sentido de las fiestas cristianas. No siempre es una labor solitaria. Cuentan muchas veces con la «complicidad» del abuelo y el asentimiento agradecido de los padres que, en el fondo, saben que todo eso es bueno para el hijo.

En esta fiesta de la Sagrada Familia quiero alabar la actuación de estas mujeres. Tal vez un día, más de uno recuerde agradecido a la «abuela» que le habló de un Dios que nos ama sin fin o le contó alguna parábola.

December 28 - Feast of Holy Family


ZOOMING IN ON JOSEPH

In the afterglow of Christmas, the Church celebrates the feast of the Holy Family. This weekend we are invited to reflect on the gift and mystery of life and the blessing of family life in particular. Today I would like to borrow from the television production and zoom in on Joseph. 

To “zoom” in on the foster father of the Lord gives us some profound insights into the family background of our Savior. 

Joseph is often overshadowed by the glory of Christ and the purity of Mary. But he, too, waited for God to speak to him and then responded with obedience. Luke and Matthew both mark Joseph’s descent from David, the greatest king of Israel (Matthew 1:1-16 and Luke 3:23-38). 

- Scripture has left us with the most important knowledge about him: he was "a righteous man" (Matthew 1:18). 

Joseph was a compassionate, caring man. When he discovered Mary was pregnant after they had been engaged, he knew the child was not his but was as yet unaware that she was carrying the Son of God. He planned to divorce Mary according to the law but he was concerned for her suffering and safety. 

- Joseph was also a man of faith, obedient to whatever God asked of him without knowing the outcome. When the angel came to Joseph in a dream and told him the truth about the child Mary was carrying, Joseph immediately and without question or concern for gossip, took Mary as his wife. When the angel came again to tell him that his family was in danger, he immediately left everything he owned, all his family and friends, and fled to a strange country with his young wife and the baby. He waited in Egypt until the angel told him it was safe to go back (Matthew 2:13-23). 



- We are told that Joseph was a carpenter, (more likely a builder), a man who worked to provide for his family. Joseph wasn't a wealthy man, for when he took Jesus to the Temple to be circumcised and Mary to be purified he offered the sacrifice of two turtledoves or a pair of pigeons, allowed only for those who could not afford a lamb. 

Joseph revealed in his humanity the unique role of fathers to proclaim God's truth by word and deed. 

- His paradoxical situation of "foster father to Jesus" draws attention to the truth about fatherhood, which is more than a mere fact of biological generation. A man is a father most when he invests himself in the spiritual and moral formation of his children. He was keenly aware, as every father should be, that he served as the representative of God the Father. 

Joseph protected and provided for Jesus and Mary. He named Jesus, taught him how to pray, how to work, how to be a man. 

- While no words or texts are attributed to him, we can be sure that Joseph pronounced two of the most important words that could ever be spoken when he named his son "Jesus" and called him "Emmanuel." 

- When the child stayed behind in the Temple we are told Joseph (along with Mary) searched with great anxiety for three days for him (Luke 2:48). 

Joseph’s life reminds us that a home or community is not built on power and possessions but goodness; not on riches and wealth, but on faith, fidelity, purity and mutual love.



The present challenges to fatherhood and masculinity cannot be understood in isolation from the culture in which we live. The effect of fatherlessness on children is deeply alarming. How many young people today have been affected by the crisis of fatherhood and paternity! How many have been deprived of a father or grandfather in their life? 

It is not for naught that St. Joseph is patron of the Universal Church. If there was ever a time when we needed a strong, saintly male role model who is a father, it is our time. And the feast of the Holy Family is a very significant day to go to Joseph and beg him to send us good fathers who will head families. 



Joseph and Mary, more than anyone else, were the first to behold the glory of their One and Only who came from the Father, full of grace and truth (John 1:14). May St. Joseph make of us good priests, religious and laymen who will imitate the humble worker from Nazareth, who listened to the Lord, treasured a gift that was not his, all the while modeling to Jesus how the Word becomes flesh and lives among us. 

(Father Thomas Rosica)

25 dic 2008

December 25 MERRY CHRISTMAS!


God chose a new way. He became a child.

The medieval theologian William of Saint Thierry once said that God -- from the time of Adam -- saw that his grandeur provoked resistance in man, that we felt limited in our own being and threatened in our freedom. Therefore God chose a new way. He became a child. He made himself dependent and weak, in need of our love. Now, this God who has become a child says to us: you can no longer fear me, you can only love me.

With these thoughts, we draw near this night to the child of Bethlehem -- to the God who for our sake chose to become a child. In every child we see something of the Child of Bethlehem. Every child asks for our love. This night, then, let us think especially of those children who are denied the love of their parents. Let us think of those street children who do not have the blessing of a family home, of those children who are brutally exploited as soldiers and made instruments of violence, instead of messengers of reconciliation and peace. Let us think of those children who are victims of the industry of pornography and every other appalling form of abuse, and thus are traumatized in the depths of their soul. 

The Child of Bethlehem summons us once again to do everything in our power to put an end to the suffering of these children; to do everything possible to make the light of Bethlehem touch the heart of every man and woman. Only through the conversion of hearts, only through a change in the depths of our hearts can the cause of all this evil be overcome, only thus can the power of the evil one be defeated. Only if people change will the world change; and in order to change, people need the light that comes from God, the light which so unexpectedly entered into our night.

And speaking of the Child of Bethlehem, let us think also of the place named Bethlehem, of the land in which Jesus lived, and which he loved so deeply. And let us pray that peace will be established there, that hatred and violence will cease. Let us pray for mutual understanding, that hearts will be opened, so that borders can be opened. Let us pray that peace will descend there, the peace of which the angels sang that night.

Greetings from Vitamines of Faith

FELIZ NAVIDAD!!

Merry Christmas!!!

23 dic 2008

Feliz Navidad!

Eucaristía en defensa de la Familia Cristiana

España.
Eucaristía en defensa de la Familia Cristiana que el próximo domingo 28 de Diciembre tendrá lugar en la madrileña plaza de Colón.

(para ver noticia haga click en el título)

Oración del Padrenuestro 
(por Frei Betto)

Padre nuestro que estás en el cielo, y eres nuestra Madre en la Tierra, amorosa familia trinitaria, creador de la aurora boreal y de los ojos enamorados que enternecen el corazón, Señor más allá del moralismo desvirtuado y guía de la trocha peregrina de las hormigas de mi jardín.

Santificado sea tu nombre grabado en los girasoles de inmensos ojos de oro, en el enlace de un abrazo y en la sonrisa cómplice, en las partículas elementales y en el candor de la abuela al servir la sopa.

Venga a nosotros tu Reino para saciarnos el hambre de belleza y sembrar compartimiento donde hay acumulación, alegría donde irrumpió el dolor, sabor de fiesta donde campea la desolación.

Que se haga tu voluntad en los caminos desorientados de nuestros pasos, en los ríos profundos de nuestras intuiciones, en el vuelo suave de las garzas y en el beso voraz de los amantes, en la respiración jadeante de los afligidos y en la furia de los vientos convertidos en huracanes.

Así en la Tierra como en el cielo, y también en la médula de la materia oscura y en la garganta abisal de los agujeros negros, en el grito inaudible de la mujer maltratada y en el prójimo mirado como desemejante, en los arsenales de la hipocresía y en las cárceles que congelan vidas.

Danos hoy el pan nuestro de cada día, y también el vino inebriante de la mística alucinada, el coraje de decir no al ego propio y el dominio vagabundo del tiempo, el cuidado de los desheredados y la valentía de los profetas.

Perdona nuestras ofensas y deudas, la altivez de la razón y la acidez de la lengua, la ambición desmesurada y la máscara con que cubrimos nuestra identidad, la indiferencia ofensiva y la adulación reverencial, la ceguera ante el horizonte desnudo de futuro y la inercia que nos impide hacerlo mejor.

Así como nosotros perdonamos a quien nos ha ofendido y a nuestros deudores, a los que nos escarban en el orgullo e imprimen envidia en nuestra tristeza de no poseer el bien ajeno, y a quien, ajeno a nuestra supuesta importancia, se cierra a una inconveniente intromisión.

Y no nos dejes caer en tentación ante el porte suntuoso de los tigres de nuestras cavernas interiores, las serpientes atentas a nuestras indecisiones, los buitres depredadores de la ética.

Pero líbranos del mal, del desaliento, de la desesperanza, del ego inflado y de la vanagloria insensata, de la insolidaridad y de la flacidez del carácter, de la noche sin luna de sueños y de la obesidad de convicciones demasiado seguras.

Amemos.

Christian Humor

21 dic 2008

4th Sunday of Advent



“Through Mary’s yes God becomes man 
and we become sharers in the Divine nature” 
(by Fr. James McTavish FMVD)

Christmas is nearly here. Today's Gospel is the annunciation, the first Christmas in the history of salvation, when Mother Mary agreed to the plan of salvation. She conceived in her heart before conceiving in her womb. With her yes the Word would become flesh. This really is a great mystery and needs to be approached with gentleness and respect. When you enter a chapel in Asia you need to take your shoes off. We need the same delicacy approaching the mystery of the Incarnation. St Ignatius of Antioch said that the great mystery of the childbearing of Mary is discovered only in the silence of God, and is hidden from the princes of this world. The mystery is only revealed through love. 

If we want Christmas to be more than turkey, bloated stomachs and fairy lights then let us follow the advice of the Advent preface "let us prepare to celebrate his birth so that when he comes he may find us watching in prayer, our hearts filled with wonder and praise”. Two thousand years ago the Scribes of Herod knew that the Christ would be born. They knew the Scripture but they missed his birth. The same can happen to me. I know that Christmas is 25th December but I can miss the birth of the Saviour. It is an invite to live Christmas in an attitude of listening. Of silence, of "going placidly amid the noise". It is the time for the mystery to be lived anew, "the mystery kept secret for long ages" (Romans 16,25). 

What is the content if this mystery? As the poem by Robert Southwell describes it, “Behold the father is his daughter’s son, The bird that built the nest is hatched therein…Eternal life to live does now begin, The Word is dumb, the joy of heaven is found crying, Might feeble is, and force does faintly creep”. The moment of the Annunciation is a privileged moment in the history of salvation. It is the moment when with Mary’s yes, God becomes man. God comes to share in our humanity so that we can share in the Godhead, in other words we become participator’s in the divine nature. As John the evangelist would explain it “to those who did accept him he gave power to become children of God” (John 1,12). Our participation in the divinity is also represented in the mass when we mix the water with the wine. Here the priest asks the Lord that we may be able to “share in the divinity of Christ who humbled himself to share in our humanity”. It means that our lives are elevated to a supernatural level too. 

We cannot remain only in the visible, the natural because we are also sharers in the divine nature! Our lives have a supernatural and eternal vocation. Our life and our living is to be a sharing and participation in the love of the Trinity. Jesus’ incarnation is our ticket of entry into the Trinity. We are sharers in the Trinitarian communion. Our actions need to express this. Let us be concrete for fear that one may not see the relevance of this great truth. Recently the Vatican published a new document on Bioethics called “Dignitas Personae” (“The dignity of the person”). In the numbers 6-10 of this Instruction it speaks about marriage and the generation of life. It recalls the mystery of the Incarnation through which the “the Son of God confirmed the dignity of the body and soul which constitute the human being. 

Christ did not disdain human bodiliness, but instead fully disclosed its meaning and value” (D.P. 7). Thus we can only understand human in reference to the Word made flesh - “In reality, it is only in the mystery of the incarnate Word that the mystery of man truly becomes clear”. The love between husband and wife is a mystery. As my mum joked when I asked her why she married by dad “I don’t know it is a mystery”. Why one person is attracted to a particular person and not another is mysterious. Human love is called to participate in and be a reflection of the mystery of divine love. It is a sharing in the mystery of the Trinity. Thus in the married couple, their love for each other needs to be considered not only and exclusively from a natural point of view but also from a supernatural one. Married love is called to be a participation in and reflection of the Trinitarian love! Often in the media love and sex are only considered from a carnal or merely natural point of view! This is an incomplete vision. The married couple is an icon of the Trinity. Their love is called to be a true expression of inter-personal communion, to be open to the transmission of life. The couple is called to participate in the divine life! Their union is not to be understood just from an earthly perspective because it has an eternal dimension which is often not fully appreciated. 

It is through Mary’s yes that we have been given the opportunity to participate in the divine nature. The Word became flesh and dwelt among us. The eternal God steps into time as a little baby. He becomes man so that we may participate in the Godhead. This is the gift of Christmas. This is the drama of Mary’s yes. St Bernard describes it thus “The angel is waiting for your answer. We too are waiting. If you consent, straightaway we shall be freed. On your lips is hanging the consolation of the wretched, the redemption of the captive, in a word the salvation of all Adam’s children. Answer, O Virgin, answer the angel speedily. Let your humility put on boldness. Open, O Blessed Virgin, your heart to faith. And Mary said ‘Behold I am the servant of the Lord. Let it be done to me according to your Word”.

4º Domingo de Adviento. REFLEXION Evangelio Semanal


Acostumbrarse a los caminos de Dios
es acostumbrarse a los caminos de la sencillez.
(por P. Luis Tamayo)

Lucas narra el anuncio del nacimiento de Jesús en paralelismo con el del Bautista. Se da un gran contraste entre ambas escenas que nos permite entrever los caminos escogidos por Dios. Acostumbrarse a los caminos de Dios. Pero veamos qué caminos.

1. El anuncio del nacimiento del Bautista sucede en «Jerusalén», la grandiosa capital de Israel, centro político y religioso del pueblo judío. El nacimiento de Jesús se anuncia en un pueblo desconocido de las montañas de Galilea. Una aldea sin relieve alguno, llamada «Nazaret», de donde nadie espera que pueda salir nada bueno… Años más tarde, estos pueblos humildes acogerán el mensaje de Jesús anunciando la bondad de Dios. Jerusalén por el contrario lo rechazará. Casi siempre, son los pequeños y sencillos de corazón los que mejor entienden y acogen al Dios encarnado en Jesús.

2. El anuncio del nacimiento del Bautista tiene lugar en el espacio sagrado del «templo». El de Jesús en una casa pobre de una «aldea». Jesús se hará presente allí donde las gentes viven, trabajan, gozan y sufren… pues Dios se ha hecho carne, no para permanecer en los templos, sino para «poner su morada entre los hombres» y compartir nuestra vida.

3. El anuncio del nacimiento del Bautista lo escucha un «varón» venerable, el sacerdote Zacarías, durante una solemne celebración ritual. El de Jesús se le hace a María, una «joven» de unos doce años. Una mujer en aquellos tiempos no interesaba, no podía ser protagonista de la vida, el centro era siempre el hombre. De hecho el Evangelio no narra donde está la joven ni qué está haciendo. El Ministerio de igualdad no es una novedad… ya entonces Jesús supo elevar a la mujer a la máxima dignidad.

Acostumbrarse a los caminos de Dios es acostumbrarse a los caminos de la sencillez. Son estos caminos de lo sencillo y ordinario pero también no dudará en abrir caminos extraordinarios… pues para Dios no hay nada imposible…

4. Por último, se anuncia que el Bautista nacerá de Zacarías e Isabel, una pareja estéril, bendecida por Dios. Aquí ya actúa Dios de forma extraordinaria… pero aún más extraordinario será el nacimiento de Jesús. El Mesías nacerá de María, una joven virgen. El Espíritu de Dios estará en el origen de su aparición en el mundo. Por eso, «será llamado Hijo de Dios». El Salvador del mundo no nace como fruto del amor de unos esposos que se quieren mutuamente. Nace como fruto del Amor de Dios a toda la humanidad. Jesús no es un regalo que nos hacen María y José. Es un regalo que nos hace Dios.

Pues cuando es para dar algo a los hombres, sea a ti o a mi… entonces para Dios no hay nada imposible. Somos muy dados al juicio rápido de las cosas, pero una clave para la vida es aprender a leer los caminos de Dios, y que muchas veces no son los caminos que yo escogería… y por eso no deja de hablarnos.

Esta historia nos puede ayudar a ver que no se puede hacer un juicio rápido sobre los hechos sino que estamos llamados a aprender a leer y acostumbrarse a los caminos de Dios:

Había una vez un campesino, pobre pero sabio, que trabajaba la tierra duramente con su hijo.

Un día el hijo le dijo:
-¡Padre, qué desgracia! Se nos ha ido el caballo.
-¿Por qué le llamas desgracia? -respondió el padre. Veremos lo que trae el tiempo...

A los pocos días el caballo regresó, acompañado de otro caballo.
-¡Padre, qué suerte! - exclamó esta vez el muchacho.
Nuestro caballo ha traído otro caballo.
-Por qué le llamas suerte? - repuso el padre. Veamos qué nos trae el tiempo.

En unos cuantos días más, el muchacho quiso montar
el caballo nuevo, y éste, no acostumbrado al jinete,
se encabritó y lo arrojó al suelo.

El muchacho se quebró una pierna.
-¡Padre, qué desgracia! - exclamó ahora el muchacho. ¡Me he quebrado la pierna!
Y el padre, retomando su experiencia y sabiduría, sentenció:
-¿Por qué le llamas desgracia? Veamos lo que trae el tiempo!

El muchacho no se convencía de la respuesta sino que gimoteaba en su cama.

Pocos días después pasaron por la aldea los enviados del rey, buscando jóvenes para llevárselos a la guerra. Vinieron a la casa del anciano, pero como vieron al joven con su pierna entablillada, lo dejaron y siguieron de largo.

Moraleja: Aprender a que nunca hay que dar ni la desgracia ni la fortuna como absolutas, sino que siempre hay que darle tiempo al tiempo, para aprender a leer los designios de Dios y acostumbrarse a sus caminos, especialmente los de la sencillez.

Quisiera acabar con esta pregunta para todos: ¿Cómo lees las circunstancias de tu vida? ¿Entiendes los caminos de Dios y que quizás Dios te lleva por los caminos de la sencillez y humildad?

20 dic 2008

PREGUNTAS SOBRE LA NAVIDAD


Para quien busca en primera persona...


He oído decir que algunos aseguran que Jesús es un mito.
¿Se puede afirmar con toda seguridad que Jesús ha existido realmente?

Sí. En la antigüedad nadie puso en duda la existencia de Jesús. Sólo a finales del siglo 18 conocemos algunos autores que comienzan a decir que Jesús no ha existido.

A comienzos del siglo 20 se hacen diversos intentos para explicar el origen del cristianismo sin la existencia de un personaje real llamado Jesús. Hoy la cuestión está resuelta.

Ningún investigador serio pone en duda la existencia de Jesús.

Es cierto que, de vez en cuando, se puede leer en revistas o libros sensacionalistas a escritores que consideran a Jesús como un mito sin consistencia histórica alguna. Se trata, por lo general, de autores que desconocen la investigación actual o tratan de sorprender a sus lectores con planteamientos ingeniosos, pero carentes de fundamento.

Hoy los científicos no tienen duda alguna. El prestigioso biblista alemán Rudolph Bultmann, conocido por su talante extremadamente crítico, dice así:

«En cualquier caso, la duda acerca de si Jesús ha existido realmente no tiene ningún fundamento y no merece ser refutada. Es indiscutible que Jesús está en el origen del movimiento histórico del cristianismo».

Recientemente el historiador judío David Flusser, considerado como uno de los mejores conocedores del tiempo de Jesús, ha dicho que, con excepción de Flavio Josefo y, tal vez, de Pablo de Tarso, «Jesús es el personaje judío mejor conocido de su tiempo».


¿Cuándo nació Jesús? ¿Se puede saber la fecha exacta de su nacimiento?

Los historiadores sólo coinciden en que Jesús nació antes del año 4 a.C. La razón es sencilla. Jesús nació ciertamente a finales del reinado de Herodes el Grande. Por otra parte, sabemos por el historiador Flavio Josefo que Herodes murió a finales de marzo del año 4 a.C. en su palacio de Jericó. En concreto, la mayoría de los investigadores modernos fijan el nacimiento de Jesús entre los años 6 al 4 antes de la era cristiana. Nada más podemos afirmar con certeza sobre la fecha.

No deja de tener su gracia decir que Jesús nació antes de comenzar la era cristiana. Tiene su explicación. Nuestro calendario actual se debe a la estudios llevados a cabo por un monje que vivió a finales del siglo quinto en Roma. Lo llamaban Dionisio, el Exiguo. Al fijar la fecha del nacimiento de Jesús, el buen monje se equivocó en sus cálculos y la retrasó algo más de cuatro años.


Entonces,
¿por qué celebramos su nacimiento el 25 de diciembre? ¿No nació Jesús a las doce de la Nochebuena?

Tenemos noticias de que hacia el año 336 se celebraba en Roma una fiesta de la Navidad el 25 de diciembre. Lo mismo sucedía en las Iglesias de África. Hacia finales del siglo cuarto, está fiesta está ya establecida en el norte de Italia, en Asia Menor y en otras partes.

El 25 de diciembre no es el día del nacimiento histórico de Jesús. Se escogió esta fecha para sustituir la fiesta pagana del Natalis solis invicti o Nacimiento del sol vencedor. Era una fiesta muy popular en el Imperio y se celebraba en el solsticio de invierno. A los pueblos primitivos les producía un cierto temor ver que en invierno los días se iban acortando, que las sombras de la noche se alargaban y que la luz del sol se iba apagando. Por eso, cuando comprobaban que, de nuevo, los días empezaban a alargarse y que el sol recuperaba su fuerza, lo celebraban con grandes fiestas.

Los cristianos, que no conocían la fecha exacta del nacimiento de Jesús, pues los evangelios no ofrecen información alguna, consideraron que estas fiestas del solsticio del invierno podían ser el momento más adecuado para celebrar el nacimiento del Salvador.

Fue un gran acierto. Por eso en Navidad tiene tanta importancia la luz, los cirios, la alegría en medio de la noche... El evangelista Lucas recoge en su evangelio de la infancia un bello himno en el que a Jesús se le llama: «el Sol que nace de lo alto, para iluminar a los que están en tinieblas y en sombras de muerte, y para dirigir nuestros pasos por el camino de la paz». En este himno se puede entrever el clima en el que se gestaron y nacieron las fiestas cristianas de la Navidad.

José Antonio Pagola

16 dic 2008

Jornada Mundial de la Juventud MADRID 2011

EL PAPA ESCOGE LOS TEMAS DE LAS JORNADAS DE LA JUVENTUD HASTA MADRID 2011

CIUDAD DEL VATICANO, martes 16 de diciembre de 2008 (ZENIT.org).- 

El Papa ha fijado ya los temas de las tres próximas Jornadas Mundiales de la Juventud, según ha dado a conocer este martes la Santa Sede.
Estos lemas, dos de ellos tomados de las cartas de san Pablo y uno del Evangelio, "favorecerán el itinerario espiritual que culminará con la celebración internacional prevista en Madrid (España), del 16 al 21 de agosto de 2011", afirma el mensaje.
El lema de la próxima Jornada Mundial de la Juventud, que se celebrará el Domingo de Ramos de 2009 en Roma y en cada diócesis, es: "Hemos puesto nuestra esperanza en el Dios vivo" (1Tm 4, 10).
El de la siguiente Jornada, que se celebrará también a nivel diocesano en el Domingo de Ramos del año 2010, será "Maestro bueno, ¿qué haré para heredar la vida eterna?" (Mc 10, 17).
El de la XXVI Jornada Mundial de la Juventud 2011, que tendrá lugar en Madrid, será "Arraigados y edificados en Cristo, firmes en la fe" (cfr. Col 2, 7).

14 dic 2008

3rd Sunday of Advent

(by Fr. James McTavish FMVD)

Christmas is fast approaching and it is a time to prepare well for the coming of the Lord. How are our preparations coming on? In today’s Gospel again we find John the Baptist. He “is a man named John” – very ordinary-but what makes him special is that “he was sent by God”. When we live for God the ordinary of our everyday life becomes extraordinary. John was sent to testify to the light. He was not the light but was sent to testify to the light. In testifying he prepares a way for the coming of the Lord. John was never afraid to announce Christ because he knew that “one more powerful than him was coming”. When we speak about Jesus we too can be full of peace that after our words will come one who is more powerful! So when we share our faith and love in Christ we don’t need to lose the peace and become anxious if we don’t see any immediate effects. As Avril Lavigne would sing “Chill out, what you ya’ yellin’ for?”. Trust, breathe easy, the Holy Spirit is coming!!! He will work the magic so just be faithful to what you understand.

Many came to interrogate John about his identity. The priests and Levites gave him a hard time. “Who are you?”. He should respond “I am John the Baptist”. But instead he announces “I am not the Messiah”. Why does he respond like that? If you were asked who you are for sure you would say “I am Peter” or “I am Mary”. Only rarely we affirm in the negative but John does it three times before announcing who he is “I am the voice of one crying out in the desert ‘Make straight the way of the Lord’”. What can we gather from all of this? Firstly that John is very clear of his identity. To know who we are and what we are we also need to know what we are not. In this world of today the emphasis is on having multiple talents and capacities, to be able to do everything, to bring up a family, work in the office, always have the kids looking perfect, to be able to do everything. But it is also very healthy to know our limits. To be able to say no. Are you able to say no? Are you aware of your limits? To be able to put limits and boundaries.

To put limits and boundaries is not to be boring or curb our style. On the contrary the exhortation from St Paul today is “Do not stifle the Spirit”. The Spirit will be the one to guide us, direct us, urge us to go for it but also to stop. Chill out. Staying close to Jesus means we are in tune with the Holy Spirit. A person guided by the Spirit is a force to be reckoned with. To keep being powered by the Spirit he advises “Rejoice always. Pray without ceasing. In all circumstances give thanks, for this is the will of God for you in Christ Jesus. Test everything, retain what is good”. Thanks St Paul for that great advice! The Holy spirit will teach us our true identity. He is the only one who knows it, so don’t ask anyone else. If you ask the society you will be confused.

Let us ask John the Baptist for his same humility. Why humility when we are talking about identity? Because humility is to walk in the truth. It is to be yourself, the person that God wants, not the person that others want. It is like the girl I met who said that everyone in her family wants her to be a nurse but deep down she does not feel called to this. Let us help each other to prepare the Way of the Lord. As St Augustine tells us ”To prepare the way of the Lord is to be humble. People call John the Christ but he says he is not what they think. He does not use the mistake of others to feed his own pride. He knew where his salvation lay. He understood that he was a lamp, and was afraid of being quenched by the wind of pride”. We need a Saviour! Maranatha Lord Jesus!

"The 'Nearness' of God Is a Question of Love"

This third Sunday of Advent is called "Gaudete Sunday" 
(by Benedict XVI)

"Rejoice," following the entrance antiphon of the Holy Mass that takes up St. Paul's expression in his Letter to the Philippians, which says: "Rejoice in the Lord always. Again I tell you: Rejoice."

Immediately afterward St. Paul explains why: "The Lord is near" (Philippians 4:4-5). This is the reason for joy. But what is meant by "The Lord is near"? How are we to understand this "nearness" of God? The Apostle Paul, writing to the Christians of Philippi, is obviously thinking about Christ's return, and he invites them to rejoice because this return is certain. Nevertheless, the same St. Paul, in his first Letter to the Thessalonians, warns that no one can know the moment of the Lord's return (cf. 1 Thessalonians 5:1-2) and puts them on guard against all alarmism, as if the Lord's return were imminent (2 Thessalonians 2:1-2).

Thus, already at that time, the Church, enlightened by the Holy Spirit, understood more and more that the "nearness" of God is not a question of space and time, but rather a question of love: Love is near! Christmas will come to remind us of this fundamental truth of our faith and, before the crèche, taste Christian joy, contemplating in the face of the newborn Jesus the God who drew near to us for love.

Traditional blessing of the statue of baby Jesus


The traditional blessing of the statue of baby Jesus
that will be placed in the manger. 

I invite you to attentively follow this prayer:

God, our Father,
you so loved men
to send us your only Son, Jesus,
born of the Virgin Mary,
to save us and to bring us back to you.
We pray to you, that with your blessing
these images of Jesus, who is about to come among us,
be, in our houses,
a sign of your presence and your love.
Good Father,
grant us also, our parents, our families and our friends,
your blessing.
Open our heart,
so that we know how to receive Jesus with joy,
do always what he asks
and see him in all those
who need our love.
We ask this in the name of Jesus,
your beloved Son, who came to bring peace to the world.
He who lives and reigns forever and ever.
Amen.

Scripture is not a matter of personal interpretation

When I was in seminary, our homiletics faculty stressed that proper preparation must take place and not shoot from the hip. 

As St. Peter said in his second letter, "no prophecy of Scripture is a matter of personal interpretation, for no prophecy ever came through human will; but rather human beings moved by the Holy Spirit spoke under the influence of God."

When I prepare for my weekend homilies especially, I pray that the Lord remove any of my own biases, that only what He wants me to preach comes forth. 

Preaching is a double-edged sword; we need to be careful to preach the good news -- all of it, not only what it says to me but what it is the interpretation of the Scriptural passage.

(to read more you can click on the above title)

The importance of witness to the faith


College students from around Rome gathered to hear Pope Benedict speak about St. Paul’s Letter to the Romans on Thursday afternoon. During the address, the Pontiff emphasized the need for Christians to give credible witness to their faith with their lives.

Every year the vicar of Rome holds a Mass for university students in Rome as they prepare for Christmas. This year, Cardinal Agostino Vallini celebrated Mass in the Vatican basilica for the academics in training.

After Mass was finished, Pope Benedict addressed the students on the teaching of St. Paul focusing on his Letter to the Romans.

Pointing out that the Church is celebrating the Pauline Year, the Holy Father said that "the two thousandth anniversary of the birth of the Apostle to the Gentiles is helping the entire Church to rediscover its proper and fundamental missionary vocation and, at the same time, to make full use of the inexhaustible theological and spiritual treasure of the Pauline letters."

"I am convinced that for you, from a personal as well as the communal and apostolic point of view of the university, studying the person and message of St. Paul is a very enriching opportunity. This is why I will soon be presenting his Letter to the Romans to you," the Pope explained.

The Letter to the Romans, the Holy Father said, "is without a doubt one of the most important cultural texts of all time. It is and continues to be principally a living message for the living Church."

Given that the letter contains Paul’s teaching on the relationship between faith and works, the Pope told the students that he hopes the letter will "be substantial nourishment for your faith, leading you to believe more and better and also to reflect upon yourselves so that you might come to a 'mature' faith and, at the same time live this faith, putting it into practice according to the truth of Christ's commandment."

"Only in this way can the faith that one professes become 'credible' for others as well, who are conquered by the eloquent testimony of our deeds," Pope Benedict said.